مجله وبیترن

کوبر نتیز چیست؟

کوبر نتیز به توسعه دادن و استقرار یافتن برنامه‌ ها به شکلی بسیار ساده کمک می‌ کند. در اصل این روش تا حد ممکن می تواند بسیاری از برنامه‌ های غیر ضروری نرم‌ افزاری را حذف کند، یعنی می‌ توانید کوبر نتیز را مانند سیستمی تصور کنید که به توسعه دهندگان کاربران کمک می‌ کند تا بتوانند چندین کانتینر را به طور کاملاً همزمان در مکان‌ های مختلف ابری، مجازی و فیزیکی اجرا کنند. در حال حاضر استفاده از کوبر نتیز در برنامه نویسی توسعه چشم گیری پیدا کرده است. به همین دلیل یادگیری آن برای مهندسان نرم‌ افزار، توسعه دهندگان و حتی مهندسان دواپس ضروری محسوب می‌ شود. در این مقاله کوبر نتیز را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با کوبر نتیز

اگر به تازگی با واژه کوبر نتیز آشنا شده باشید، احتمالاً در روند یادگیری آن دچار سردرگمی می شوید، چون کوبر نتیز بسیار پیچیده می‌ باشد و تلاش جهت یادگیری مفاهیم مختلف و اولیه آن زمانبر است. کوبر نتیز یک پورت فرم به صورت متن باز می‌ باشد که به برخی از برنامه‌ های کاربردی اختصاص داده می‌ شود. این نام در واقع ریشه یونانی دارد و به معنی خلبان یا سکاندار می‌ باشد، بنابراین جهت یادگیری کوبر نتیز بهتر است که این واژه را همچنان در ذهن خود داشته باشید، چون فهم برخی از جزئیات و همچنین نحوه عملکرد کوبر نتیز برای بسیاری از افراد مبتدی کار دشواری می‌ باشد.

در واقع کوبر نتیز به توسعه دادن و استقرار یافتن برنامه‌ ها به روشی بسیار ساده کمک می‌ کند. در این شیوه تا حد ممکن برنامه‌ های غیر حضوری نرم‌ افزاری حذف می‌ شوند. کوبر نتیز را می‌ توانید به عنوان نوعی سیستم تصور کنید که به توسعه دهندگان و مهندسان کمک می‌ کند تا بتوانند چندین کانتینر را در محیط‌های مختلف مانند مجازی، ابری یا فیزیکی به طور همزمان اجرا کنند.

به بیان دیگر کوبر نتیز به این معناست که در قلب این پلتفرم چندین کانتینر قرار گرفته است. در حالت معمول توسعه دادن نرم‌ افزار حتماً باید از کتابخانه‌ های متفاوتی بهره بگیرید که گاهی این کتابخانه‌ ها بر روی خود کامپیوتر واقع شده‌اند، اما وظیفه اصلی در کانتینر این است که کلیه قسمت‌ های غیر ضروری در برنامه‌ها را بردارید و تنها قطعات و بخش هایی از سیستم عامل باقی بماند که به آنها نیاز دارید.

خاستگاه کوبر نتیز

با گذشت زمان و پیشرفت کردن تکنولوژی سازمان‌های مختلف نیز تصمیم گرفتند از روند کدنویسی برنامه‌های کاربردی به صورت یکپارچه چشم پوشی کنند، در نهایت نیز برنامه‌های بزرگ خودشان را به اجزای کوچک تر تبدیل کنند که به این بخش‌های مستقل و کوچک میکرو سرویس می‌گویند. میکرو سرویس‌ها قابلیت طراحی جداگانه را دارند که این موضوع مقیاس پذیری و به روز رسانی کردن آن ها را بسیار آسان می‌کند. با افزایش یافتن اجزای قابل استقرار و همچنین مراکز داده پیکربندی و مدیریت و اجرای موفقیت آمیز کلیه این بخش‌ها در محیط‌های مختلف با استفاده کردن از ابزارهای خودکار و اسکریپت‌ها فرایند پیاده سازی و برنامه نویسی پیچیده شده است. به این ترتیب مفهوم کانتینر و دیگر موارد مانند کوبرنتیز وارد و معرفی شدند.

مزایای کوبر نتیز

امروزه شرکت‌های مختلف به طور مداوم فناوری‌های جدیدی را در برنامه کاری خود قرار داده و آن را توسعه می‌دهند که جهت ساده سازی کردن گردش‌های کاری اختصاص داده شده است. از مزیت‌های خوب کوبرنتیز موارد زیر هستند:

  • در دسترس بودن

اگر یک سیستم همیشه در دسترس و پاسخگو باشد، قطعاً بسیار مفید واقع می‌شود. کوبرنتیز نه تنها می‌تواند مدیریت کردن کانتینرها را آسان کند، بلکه این توانایی را دارد مولفه‌های اساسی را در قالب کلاستورهای اصلی تکرار کرده و در نهایت از خرابی آنها جلوگیری کند.

  • کارایی بالا و مقیاس پذیری

کوبرنتیز توانسته است برنامه‌های مختلف را جهت کاهش یا افزایش دادن لود اطلاعات سازگارتر و انعطاف‌پذیرتر کند، بنابراین همچنان که ترافیک افزایش یافته و کاربران معمولاً به دنبال راه‌های ورود به برنامه مورد نظر شما هستند، شما نیز می‌توانید سرعت را به طور چشمگیری افزایش دهید.

  • بازیابی و پشتیبان‌گیری

اگر حادثه‌ای در سرور مرکزی یک زیرساخت به وجود بیاید، رخ دهد کوبرنتیز می‌تواند با کمک ETCD اطلاعات از بین رفته را بازیابی کند. این مکانیزم می‌تواند داده‌های از بین رفته را در برنامه‌های کانتینری به درستی و با دقت بالایی به آخرین وضعیت موجود بازیابی کند.

  • بهره وری کردن در سیستم های بزرگ

با استفاده از کوبرنتیز در تیم‌های توسعه دهنده بزرگ امکان مدیریت برنامه‌ها و عملیات استقرار کم هزینه‌تر از زمانی خواهد بود که این اقدامات با استفاده از اسکریپت و به صورت دستی انجام می‌شود.

معایب کوبرنتیز

با وجود ملیه تعاریفی که از کوبر نتیز شده است، اما این معقوله همچنان محدودیت‌هایی نیز دارد که باید هنگام یادگیری و استفاده از آن به این معایب توجه داشته باشید، سه بخش اصلی و مهم از معایب کوبرنتیز عبارتند از:

  1. یادگیری سخت

آشنایی اولیه با واژه کوبرنتیز و چگونگی استفاده کردن از آن از دشوارترین و ترسناک‌ترین قسمت‌ها در این ابزار می‌باشد. به علت گستردگی بسیار بالای فناوری یادگیری کوبرنتیز نیز دشوار است و در واقع شما باید بتوانید جهت یادگیری آن با بسیاری از مفاهیم اساسی دواپس نیز آشنایی داشته باشید به همین دلیل است که بسیاری از مهندسان و توسعه دهندگان فرایند کوبرنتیز را بسیار خسته کننده و زمان برمی‌دارند.

  1. منابع فشرده

وقتی که در حال محاسبه کردن هزینه‌های مهاجرت به ابزار کوبرنتیز هستید، باید کلیه هزینه‌های منابع جهت نگهداری کردن موتورهای کوبرنتیز را مدنظر داشته باشید که احتمال دارد مدیریت کردن آن زمانبر و بسیار پیچیده باشد، به همین دلیل معمولاً در مقیاس‌های کوچک برای برنامه‌های کاربردی مهاجرت به ابزار کوبرنتیز هیچ توجیه اقتصادی ندارد و تاثیر آن در مقایسه با استفاده برای سیستم‌های بسیار بزرگ کوچک و ناچیز به نظر می‌آید، به این معنا که تیم شما امکان دارد مدت زمان بیشتری را صرف مدیریت کردن محیط کوبرنتیز کند تا اینکه بخواهد قابلیت‌های تجاری جدید را توسعه دهد.

  1. هزینه سوئیچینگ بالا

معمولا انتقال پیدا کردن از برنامه‌های غیر کانتینری به برنامه‌های کانتینری کار آسانی نیست، از طرفی یادگیری ابزار کوبرنتیز بسیار پیچیده است، بنابراین شما به عنوان صاحبان پروژه حتماً باید هزینه‌های کلان و زمان طولانی را جهت آموزش مهندسان خودتان صرف کنید، علاوه بر آنکه هزینه‌های زیرساخت جهت اجرای کوبرنتیز نیز بالا می‌باشد، بنابراین احتمال دارد بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد سوئیچینگ کوبرنتیز برای شما هزینه داشته باشد.

کاربردهای کوبرنتیز

ابزارهای مفیدی مانند کوبرنتیز قطعاً برای برخی عملیات های مهندسان و توسعه دهندگان مزیت‌های زیادی دارد، چون علاوه بر آنکه فرایند کدنویسی، کنترل برنامه‌های مختلف نرم‌افزاری و استقرار آنها را آسان‌تر می‌کند، فواید دیگری نیز در بر دارد که عبارتند از:

  • ذخیره سازی

کوبرنتیز شرایطی را فراهم می‌کند که شما بتوانید تم‌های ذخیره‌سازی خاص و مورد علاقه خودتان را جهت نصب کردن انتخاب کنید. محیط انتخابی می‌تواند تحت شبکه یک فضای محلی و یا یک فضای ابری باشد.

  • بازیابی کردن

تصور کنید که گاهی اوقات به دلایل مختلفی برخی از داده‌های زیرساخت شما از بین برود در چنین حالتی کوبرنتیز قادر است که داده‌های از بین رفته را بازیابی کرده و آن قسمت‌هایی از داده‌ها که به کاربر پاسخ درستی نمی‌دهند را دوباره راه اندازی، خاموش یا جایگزین کند.

  • ایجاد تعادل

شما می‌توانید به آسانی ترافیک شبکه را به طور کاملاً متعادلی در یک کانتینر توزیع کنید تا بهینگی و سرعت با کاهش یا افزایش یافتن بار به طور کاملاً خودکاری تنظیم شود، از طرفی با استفاده کردن از آدرس آی پی یا نام دی‌ان‌اس کوبرنتیز دسترسی یافتن به کانتینرها را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

  • حفظ اسرار

به وسیله کانفینگ‌های موجود به شما امکان خواهد داد تا بسیاری از اطلاعات و اسرار محرمانه خودتان مانند رمزهای عبور را ذخیره سازی و مدیریت کنید.

  • مدیریت پیکربندی

همچنین جهت پیکربندی برنامه‌های مختلف به شما کمک می‌کند که بتوانید آنها را به خوبی آپدیت کرده، داده‌های متنی را بدون هیچگونه نیازی به آپدیت تصویرهای کانتینر به روز رسانی کنید.

  • چرخه عمر توسعه در نرم‌افزار

برای بیشتر برنامه‌های کاربردی و مهم کانتینری چرخه عمر توسعه نرم‌افزار در واقع یک نقطه دردسر محسوب می‌شود، چون معمولاً در چنین حالتی بیشتر از ۱۰۰ نمونه مختلف برنامه در حالت اجرا می‌باشد اما در ابزار کوبرنتیز به روز رسانی کردن در برنامه‌های متمرکز ساده می‌باشد، یعنی کوبرنتیز به صورت اتومات و خودکار کلیه تغییرات را مدیریت کرده و همچنین به توسعه دهنده این امکان را خواهد داد که بتواند این تغییرات را به درستی مدیریت کند.

  • مفاهیم پایه و اساسی در کوبرنتیز

قبل از آنکه با کوبرنتیز شروع به کار کنید، باید با برخی مفاهیم پایه و اساسی آشنا شوید که در معماری سیستم کوبرنتیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشه کوبرنتیز ‌گره های رایانه‌ای بسیار زیادی دارد که به گره‌های کارگر و اصلی تقسیم می‌شوند، یعنی شما با ابزار کوبرنتیز می‌توانید برخی از برنامه‌های نرم‌افزاری را بر روی گره‌های مختلفی اجرا کنید به شکلی که به صورت یک رایانه عظیم و واحد به نظر می‌رسد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کورنیتیز مزیت‌ های استفاده از کوبرنتیز مفاهیم و پایه و اساسی آن و حتی برخی معایب کوبرنتیز را بررسی کردیم. گفتیم که یادگیری فرایند کوبرنتیز کار دشواریست که علاوه بر پیچیدگی زمانبر نیز می‌باشد که شما باید بتوانید به طرز صحیح آن را یاد گرفته و اجرا کنید ما در سایت خود موارد بیشتری در خصوص ابزار کوبرنتیز در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *