مجله وبیترن

آی تی چیست؟

آی تی چیست؟ آیا تاکنون واژه آی تی را شنیده‌اید؟ چه اطلاعاتی در خصوص آی‌تی یا فناوری اطلاعات دارید؟ آی تی به معنای فناوری اطلاعات می‌باشد و متخصصان در حوزه آی تی می توانند جهت استفاده از فناوری به سازمان‌های مختلف کمک کنند. در واقع ساختن، راه‌اندازی و نصب کردن، حفظ کردن امنیت، نگهداری از سیستم‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامپیوترها و شبکه‌ها در کلیه سازمان‌ها وظیفه مهندسین آی تی می‌باشد. به این ترتیب می‌توان این رشته را به عنوان یکی از مشاغل بسیار اصلی در بسیاری از سازمان‌ها دانست. در این مقاله آی‌تی را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با آی تی

آشنایی با آی تی

آی تی یا فناوری اطلاعات در حال حاضر جزو رشته‌هایی است که بهترین بازار کار را دارد، متخصصین و مهندسین این رشته با استفاده کردن از فناوری جهت راه اندازی کردن و نصب، حفظ کردن امنیت، نگهداری کردن درست از سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شبکه و کامپیوتر را در کلیه سازمان‌ها بر عهده دارد، علاوه بر آنکه این افراد نحوه استفاده صحیح و درست از تجهیزات مختلف را به پرسنل و کارکنان سازمان‌های مختلف آموزش می‌ دهند.

رشته آی تی گرایش‌های مختلفی دارد، به طوری که حتی افرادی که در رشته‌های مختلف مانند مهندسی کامپیوتر و برنامه نویسی تحصیل کرده‌اند، به آسانی می‌ توانند به عنوان یک متخصص و مهندس فناوری اطلاعات در این رشته فعالیت کنند، چون اکثریت سازمان‌ های خصوصی و دولتی جهت استخدام به مهندس آی‌تی و برنامه نویس نیازمند هستند، به این ترتیب می‌توان گفت که این رشته بازار کار قوی و خوبی دارد.

منابع مختلف در حال حاضر تعاریف مختلف و متفاوتی از این رشته ارائه داده ند، اما یکی از جامع‌ترین و ساده‌ترین تعاریف در این خصوص به شرح زیر می‌باشد:

استفاده کردن از سیستم کامپیوتری در یک سازمان کلیه سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جهت مدیریت کردن اطلاعات در داخل آن سازمان را فناوری اطلاعات می‌گویند.

طبق این تعریف به موارد زیر در خصوص آی تی توجه کنید:

رایانش سازمانی و شخصی به عنوان زیر مجموعه آی‌تی قرار نمی‌گیرد، یعنی وقتی که شما به عنوان یک فرد متخصص و مهندس آی تی فعالیت می‌کنید، قطعاً فعالیت تان پشتیبانی کردن از ساخت‌های شبکه و کامپیوتر یک سازمان می‌باشد.

آی‌تی شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شود، یعنی یک مهندس آی تی در کنار کار با سخت‌افزارهای مختلف مانند روترها، پرینترها و کامپیوترها بسیاری از کارهای نرم‌افزاری در این خصوص را نیز انجام می‌دهد.

فناوری اطلاعات در واقع یک موضوع محوری در داخل هر سازمان می‌باشد. مدیریت کردن اطلاعات در یک سازمان به این معنا است که فعالیت‌های مختلفی مانند روان کار کردن کامپیوترها و رایانه‌ها تا حفاظت کردن از بسیاری از پایگاه‌های داده در سازمان‌ها تحت پوشش آی تی باشد.

کارشناسی رشته آی تی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور ما این رشته مفید و پرکاربرد را در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می‌دهد، با وجود که بیشترین تمرکز این رشته بر روی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایانه‌ها می‌باشد، اما با رشته علوم کامپیوتری که معمولاً در آن مدیریت و علوم اطلاعات آموزش داده می‌شود کاملاً متفاوت می‌باشد. در رشته‌های علوم کامپیوتری به طور کلی تمرکز اصلی بر روی جنبه علمی رایانش می‌باشد.

این در حالی است که در رشته آی تی بیشتر جنبه‌های ارتباطی و کاربردی فناوری آموزش داده می‌شود. لیسانس این دوره ۴ ساله و تحت گرایشی از رشته‌های مهندسی کامپیوتر می‌باشد.

همچنین بخوانید | آموزش طراحی سایت

گرایش‌های متفاوت رشته آی تی

کارشناسی رشته آی تی

در مقطع کارشناسی ارشد رشته آی تی چند گرایش مختلف دارد که هر کدام از آنها شامل زیر گرایش‌های متعددی نیز می‌باشد. این گرایش‌ها عبارتند از:

  • گرایش مدیریت فناوری اطلاعات

منظور از گرایش مدیریت فناوری اطلاعات در واقع نظارت و کنترل کردن سیستم‌های آی تی در داخل یک سازمان نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و شبکه‌ها می‌باشد. یعنی مدیریت آی تی در این گرایش برای کارکرد درست و بهینه سیستم آی تی تمرکز خواهد داشت. در این گرایش مدیران آی تی به صورت جامع بر روی سیستم‌ها نظارت می‌کنند و مراقب هستند که این سیستم‌ها همواره در دسترس پرسنل باشند، این گرایش شامل زیر گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های زیر می‌باشد:

مدیریت کردن پروژه‌های آی‌تی هوشمندی در کسب و کار

مدیریت دانش مدیریت منابع اطلاعاتی و اشراف سازمانی

سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی

مدیریت کردن خدمات توسعه فناوری اطلاعات

  • گرایش علوم و فناوری در شبکه

موضوعات اصلی و مهم در این گرایش عبارتند از ابزارها، الگوریتم‌ها و فناوری‌هایی که در رفتار هر نوع از شبکه‌ها از جمله شبکه‌های اطلاعاتی، مهندسی، معنایی، زیستی، اجتماعی و غیره در تعامل با یکدیگر شناخته و سپس مدیریت می‌ شوند. بر همین اساس است که این گرایش شامل زیر حوزه‌های زیر می‌باشد:

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های زیستی

شبکه‌های اطلاعاتی از جمله اینترنت، لن و غیره

  • گرایش مدیریت سیستم اطلاعاتی

مدیریت کردن سیستم اطلاعاتی عبارت است از مطالعه فناوری، مردم، سازمان‌ها و حتی روابط بین آنها. این متخصصان در این گرایش به سازمان‌ها کمک خواهند کرد تا بتوانند سود به دست آمده از سرمایه‌گذاری خودشان بر روی پرسنل‌ها، تجهیزات و حتی فرایندهای کسب و کار را به درستی محاسبه نمایند. اگر به فناوری اطلاعات علاقه دارید، این گرایش رشته خوبی برای ادامه تحصیل می‌باشد.

  • گرایش سیستم چند رسانه‌ای

گرایش سیستم چند رسانه‌ای به سیستمی می‌گویند که در آن داده‌های چند رسانه‌ای مورد پردازش قرار می‌گیرند، مشخصه بارز چنین سیستمی ذخیره سازی کردن، تولید کردن، پردازش، دستکاری و… می‌ باشد.

مشخصات چنین سیستمی نیز عبارت است از:

قابلیت ارائه دادن داده‌ها

قدرت پردازش بالا

سیستم عامل خاص

دریافت کردن ورودی و خروجی

دادن خروجی به طور کارآمد

حافظه و فضای ذخیره سازی نرم افزاری و سخت افزاری

پشتیبانی کردن از شبکه

  • گرایش سیستم فناوری اطلاعات

منظور از تم فناوری اطلاعات در واقع کلیه نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، پایگاه‌های داده ه‌ها و شبکه‌های مورد استفاده دیگر در آی تی می‌باشد. افرادی که این گرایش را برای تحصیل انتخاب کرده اند، مهارت‌های کافی جهت ساخت چنین سیستم‌ها و همچنین کار کردن با آنها را دارند.

  • گرایش سامانه‌های شبکه‌ای

این گرایش در سامانه‌های شبکه‌ای می‌باشد. در این رشته خصوصیات ساختاری، رفتار، توپولوژی، مهندسی کردن شبکه‌ها، انجام برخی از شبیه سازی‌های مورد نیاز جهت مطالعه، رسانه‌های شبکه‌ای، کارآمدسازی شبکه‌ها، طراحی کردن شبکه، تجاری‌سازی، کاربردی‌سازی، تهیه سامانه‌های مبتنی بر یک شبکه جهت حل کردن مسائل گوناگون و کاربردی پرداخته می‌شود.

همچنین بخوانید | آموزش بک اند

  • گرایش رایانش ابری

اگر در یک تعریف ساده به معرفی رایانش ابری بپردازیم، یعنی ارائه دادن خدمات رایانشی که شامل انواع خدمات ذخیره سازی سرور، شبکه سازی، پایگاه داده، سرویس‌های تحلیلی، خدمات نرم‌افزاری و هوش مصنوعی به کلیه کاربران جهت استفاده کردن از اینترنت می‌باشد. این کار موجب خواهد شد تا بسیاری از کارها سریع‌تر انجام شده و برای سازمان‌ها صرفه‌جویی اقتصادی را به همراه داشته باشد، به بیان دیگر متخصصان در حوزه رایانش ابری می‌توانند ساخت‌های مهم نرم‌افزاری را در آی تی به سرویس‌های اینترنتی تبدیل کنند که این کار به لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه می‌باشد و حتی می‌تواند دورکاری را برای پرسنل سازمان‌ها به وجود بیاورد. سرویس‌های رایانش ابری دارای انواع زیر هستند:

سرویس‌های نرم‌افزاری

سرویس‌های پلتفرم

سرویسهای زیرساختی

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

این رشته به فرایندهای مختلفی مانند پخش زنده رسانه‌ای، فرایندهای مخابراتی، سیستم‌های مخابره صوتی و تصویری، سیستم‌های مدیریت کردن، ساختمان هوشمند، عملیات نظارتی و کنترل‌های شبکه‌ای می‌پردازد. این رشته به گرایش فناوری ارتباطات شباهت زیادی دارد و موضوعات بسیار گسترده‌تری از رشته آی تی را در بر می‌گیرد. یعنی منظور از فناوری اطلاعات و ارتباطات در واقع همپوشانی کردن چندین نوع فناوری و استفاده کردن از خطوط مخابراتی حمل کردن داده‌های متنوع می‌باشد.

  • گرایش تجارت الکترونیکی

تمرکز این گرایش بر روی ترکیبات اصول اقتصادی به وسیله کاربردهای نرم‌افزاری جهت کمک کردن به استفاده از اینترنت برای ایجاد کردن جهت‌های خوب برای کسب کار می‌باشد، یعنی اگر این رشته مدرک تحصیلی را داشته باشید، می‌توانید در حوزه کسب و کارهای مجازی و آنلاین استخدام شوید و به این ترتیب یک تجارت الکترونیک راه‌اندازی کنید. کارهایی که یک متخصص در حوزه تجارت الکترونیک می‌تواند انجام دهد، شامل تصمیمات خرید، محصول، تحقیق بازار، مدیریت وب سایت و طراحی وب سایت می‌باشد.

ظهور این گرایش توانست تغییرات بزرگی در نحوه عملکرد سازمان‌ها ایجاد کند، به طوری که امروزه اینترنت می‌تواند این کسب و کارها را به نحو احسن در سراسر جهان به مشتریانشان متصل کند. به بیانی گرایش تجارت الکترونیک توانسته است دروازه‌های جهانی بازارهای مختلف جهانی را بر روی کلیه سازمان‌ها باز کند.

  • رشته آی تی پزشکی

رشته آی تی پزشکی مناسب آن دسته از افرادی می‌ باشد که علاقمند به پزشکی هستند، اما علاقه‌ای به برخی از جنبه‌های بالینی آن ندارند. در واقع این گرایش می‌تواند دانش و اطلاعات لازم جهت کار کردن در سیستم‌های سلامت و بیمارستان‌ها را به عنوان یک مسئول به شما بیاموزد و شما به عنوان یک فارغ التحصیل رشته آی‌تی پزشکی می‌ توانید با اطلاعات بالایی در این حوزه در محیط‌ های بیمارستان کار کنید. مهم ترین مباحث در این گرایش مهم عبارتند از:

آناتومی واژه شناسی پزشکی

بیمه پزشکی

سوابق پزشکی الکترونیک

تشخیص بیماری‌ ها فرایندهای بیماری

فرایندهای اداری پزشکی

مشکلات مدیریتی در حوزه سلامت و سیستم پزشکی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله آی تی، کاربردها و گرایش‌ ها و حتی زیر گرایش‌ های آن را بررسی کردیم. آی تی یا فناوری اطلاعات یکی از رشته‌ های بسیار مهم است که امروزه از جایگاه شغلی خوبی برخوردار است. ما در سایت خود در خصوص رشته آی تی، گرایش‌ ها و بازار کار آن اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *