مجله وبیترن

انگولار جی اس چیست؟

 

انگولار جی اس جهت توسعه دادن فرانت اند وب و دقیقاً بر طبق زبان جاوا اسکریپت می‌ باشد که با تایپ کردن اسکریپ توسعه پیدا کرده است. این فریمورک از کامپوننت‌ ها یا مولفه‌ های کاملاً مجزایی تشکیل شده است که مطابق با معماری پردازش زبان طبیعی هستند، هر کدام از این کامپوننت‌ ها این توانایی را دارند که به صورت کاملاً مستقل و مجزایی فرایند کد نویسی را انجام دهند.

امروزه درخواست‌ های بسیار زیادی جهت استخدام برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که افراد باید تسلط کافی به انگولار جی اس داشته باشند، بنابراین می‌ توان گفت که در حوزه وب سایت‌ ها انگولار جی اس یک واژه بسیار با اهمیت محسوب می‌ شود. در این مقاله انگولار جی اس و ویژگی‌ های آن را بررسی می‌ کنیم.

انگولار جی اس

آشنایی با انگولار جی اس

گفتیم که انگولار جی اس در واقع فریمورکی می‌ باشد که از آن جهت توسعه دادن فرانت اند وب مطابق با زبان جاوا اسکریپ استفاده می‌ کنند که به شیوه تایپ کردن اسکریپ توسعه یافته است. این فریمورت از کامپوننت‌ ها و مولفه‌ های کاملاً مستقل و مجزایی تشکیل شده است که مطابق با معماری پردازش زبان طبیعی هستند و هر کدام از این مولفه‌ ها و کامپوننت‌ ها می‌ توانند به طور کاملاً مستقل و مجزایی مرحله کد نویسی را انجام دهند. برای تسلط یافتن بهتر بر فریمورک و هم چنین تبدیل شدن آن به توسعه دهنده انگولار فرد حتماً باید با مفاهیم مختلف مانند تایپ اسکریپ، جاوا اسکریپ و هم چنین برخی مفاهیم خاص در حوزه فریمرک آشنایی داشته باشد.

فریمرک انگولار جی اس در ابتدا توسط شرکت گوگل پدید آمد و هدف اصلی و مهم آن توسعه دادن برخی از اپلیکیشن‌ های تک صفحه‌ ای بود. این فریموک در واقع با استفاده کردن از برخی ساختارهای کاملاً استاندارد در روند برنامه نویسی امکان توسعه دادن هر چه سریع‌ تر اپلیکیشن‌ ها در قسمت فرانت اند را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده است. فریموک را می‌ توان به صورت یک چهارچوب خاص نرم‌ افزاری تعریف کرد که مجموعه‌ ای از توابع، اشیا، کدها، کتابخانه‌ ها و غیره را ایجاد می‌ کند. به این ترتیب کاربران می‌ توانند با نوشتن برنامه‌ های خاص خودشان در قالب همین چهارچوب از امکانات رایج و از پیش تعریف شده آن بهره‌ مند شوند و با کد نویسی ساده کارکردهای پیچیده‌ تر را به برنامه‌ های خود اضافه کند.

انگولار و معماری mvc

انگولار دقیقاً مبتنی بر mvc  می‌ باشد. ام وی سی در واقع نوعی الگوی طراحی ‌افزاری محسوب می‌ شود که جهت توسعه دادن برخی از برنامه‌ های کاربردی در وب سایت‌ ها از آن پیروی می‌ شود، به این ترتیب کد نویسی بسیار آسان‌ تر و تمیزتر انجام شده و اعمال تغییرات مختلف نیز بر روی آن آسان‌ تر خواهد بود.

همچنین بخوانید | آموزش فرانت اند

انگولار و معماری mvc

ویژگی‌ های انگولار جی اس

برخی از مهم‌ ترین مشخصات و ویژگی‌ های انگولار جی اس به عنوان یک فریمورک عبارتند از:

  1. ایجاد کردن ویو برنامه مورد نظر در قالب html

از مفاهیم بسیار مهم در انگولار gs  قالب یا همان تمپلیت می‌ باشد. قالب در واقع همان ویو رندر شده است که داده‌ ها و محتواهای آن با استفاده از معماری ام وی سی ایجاد می‌ شود. در واقع این فریمورک برای کاربر چنین امکانی را فراهم خواهد کرد که html  را به صورت نوعی زبان قالب در نظر گرفته و با کمک گرفتن از انگولار جی اس ساختار آن را گسترش دهد. در نهایت نیز کامپوننت‌ های متفاوت برخی کارایی‌ ها را با سرعت بالایی به آن اضافه کند.

  1. پیوند داده و تزریق وابستگی

فریمورک انگولار جی اس با استفاده از دو مفهوم یعنی پیوند داده و تزریق وابستگی امکانی را برای کاربران فراهم می‌ کند تا بتوانند کدهای بسیار کوتاه را ایجاد کنند. پیوند داده یعنی هماهنگی اتومات داده‌ ها بین کامپوننت‌ های مختلف. به بیانی ساده‌ تر آن دسته از متغیرهایی که معمولاً در ساختار html صفحه قرار می‌ دهید به محض آن که در مقادیر آن ها تغییری به وجود بیاید، بلافاصله به روز رسانی شده و کاربر این مفاهیم به روز رسانی شده را خواهد دید. انگولار یک زیر سیستم تزریقی به صورت وابستگی دارد که جهت ایجاد کردن، توسعه دادن و تست کردن ساده اپلیکیشن‌ ها به کمک توسعه دهندگان آمده است.

  1. انطباق پذیری انگولار با مرورگرها

آشنایی با انگولار جی اس

انگولار جی اس دقیقاً منطبق با ساختارهای نرم‌ افزاری در مرورگرهای مختلف است و در هر نوع تکنولوژی که در ساختار مرورگرها به کار رفته باشد، قابل اجرا می‌ باشد، یعنی کاربران هیچ گونه محدودیتی جهت بهره‌ گیری از انگولار جی اس ندارند، به طوری که امروزه برخی از شرکت‌ های بزرگ مانند پیپال ماکروسافت سامسونگ و غیره برای اپلیکیشن‌ های مختلف خودشان از فریمورک انگولار جی اس استفاده می‌ کنند.

  • انگولار و اپلیکیشن تک صفحه‌ ای

از ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های خوب انگولار جی به اس امکان توسعه دادن اپلیکیشن‌ های وب به صورت تک صفحه‌ ای می‌ باشد. اپلیکیشن تک صفحه‌ ای در واقع به صورت یک صفحه تنها می‌ باشد که در داخل آن قسمت‌ های زیادی از صفحه ثابت خواهند ماند و تنها قسمت‌ هایی از آن دچار تغییر خواهد شد که مطابق با تکنولوژی روز آپدیت شده و این قسمت‌ ها به صورت جدید و به روز رسانی شده به کاربر نشان داده می‌ شود. به طور مثال و بهتر فهمیدن این موضوع صفحه ایمیل خودتان را مجسم کنید و زمانی را در نظر بگیرید که بین پیام‌ های دریافتی خودتان می‌ چرخید، صفحه ایمیل معمولا قسمت‌ های ثابتی مانند هدر و نوار کناری دارد و تنها برخی از محتواها در داخل صفحه تغییر پیدا می‌ کنند که همان محتواهای ایمیل‌ ها می‌ باشند.

در معماری نوین spa هنگام درخواست دادن از سرور فقط همان قسمت‌ های جدید صفحه برای تان ارسال خواهد شد، بنابراین برخلاف شیوه‌ های معمول تعداد داده‌ های ارسالی و هم چنین درخواست‌ ها میان مرورگر و وب سرور کاهش پیدا کرده و سرعت بارگذاری و تغییر آن ها نیز کاهش می‌ یابد. از طرفی مقیاس پذیری در اپلیکیشن‌ ها و هم چنین قابلیت استفاده کردن مجدد از کامپوننت‌ ها در قسمت کد نویسی افزایش چشم گیری خواهد داشت.

انگولار جی اس چیست؟

مزایای انگولار جی اس

انگولار جی اس از زمان ظهور خودش تا کنون چندین بار به روز رسانی شده است که هر کدام از نسخه‌ های جدید آن با عملکرد و کارایی‌ های بیش تری ارائه می‌ شوند، به طوری که نسخه‌ های جدید انگولار مزیت‌ های زیر را دارند:

کامپوننت‌ های سفارشی

انگولار جی اس علاوه بر آن که قابلیت انطباق پذیری با برخی از کامپوننت‌ های وب‌ ها را به خوبی دارد، بلکه کلیه توسعه دهندگان می‌ توانند کامپوننت‌ های مختلف را با قابلیت استفاده مکرر و مجدد ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *