مجله وبیترن

ری اکت چیست؟

ری اکت چیست؟ چرا یادگیری ری اکت ضروری است؟ ری اکت را می‌ توان به عنوان نوعی کتابخانه جاوا اسکریپتی محبوب و از ابزارهای توسعه دهنده مهم وب شناخت. در واقع یک ری اکت به علت مزیت‌ های فراوان برای توسعه دهندگان و مهندسان وب یک انتخاب بی‌رقیب و برتر می‌ باشد که توانسته است به مرور زمان جایگاه خودش را به خوبی تثبیت کند. در این مقاله ری اکت را به عنوان یک برگ برنده جهت استفاده توسعه دهندگان بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با واژه ری اکت

گفتیم که ری اکت در واقع به عنوان یک کتابخانه کاربردی جاوا اسکریپتی جهت ساختن رابط‌ های کاربری می‌ باشد و برای ایجاد کردن برخی از برنامه‌ های تحت وب به وسیله استفاده از انواع کامپوننت‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از ویژگی‌ های خوب و برجسته ری اکت قابلیت استفاده مجدد، سادگی، سرعت بالا و امنیت خوب آن می‌ باشد. ری اکت در واقع با استفاده از نوعی مدل مفهومی خاص و ویژه خودش ساخته می‌ شود و به این ترتیب ایجاد کردن برنامه‌ های پاسخ گو و پویا را فراهم می‌ کند. ری اکت توسعه دهندگان وب و مهندسان در این حوزه بسیار مهم می‌ باشد، چون در حال حاضر شرکت‌ های مختلفی جهت توسعه دادن برنامه‌ های خودشان به آن نیازمند هستند، از آن استفاده‌ های مفیدی می‌ کنند. هم چنین یادگیری ری اکت در واقع راه را برای توسعه دهندگان هموار می‌ کند تا با دیگر فریمورک‌ ها نیز آشنا شوند.

تاریخچه ری اکت

نخستین بار ری اکت به وسیله شرکت فیسبوک ارائه و توسعه داده شد که در سال ۲۰۱۱ این کتابخانه به طور داخلی در شرکت فیسبوک مورد استفاده قرار می‌ گرفت و سپس در سال ۲۰۱۳ به صورت نوعی محصول عمومی منتشر شد. در واقع ری اکت به شیوه‌ ای بسیار نوین و با بهره گرفتن از مفاهیم جدیدی از جمله کامپوننت در روند ساخت جدید وب سایت‌ ها گسترش پیدا کرد، به بیانی با استفاده کردن از کامپوننت‌ های مختلف ری اکت این امکان را به برنامه نویسان می‌ دهد تا به شکلی کارآمد و ساده رابط کاربری را توسعه دهند. این کتابخانه با هدف ایفا کردن نقش در برخی از پروژه‌ های بزرگ توسعه یافته است، بنابراین در سال‌ های اخیر نیز به طور چشم گیری رشد داشته و مناسب با ویژگی‌ های خاص خود ارائه می‌ شود، به طوری که جزو کتابخانه‌ های بسیار محبوب جاوا اسکریپت جهت ساخت رابط کاربری می‌ باشد، اما موضوع مهم این است که برنامه نویسان برای تسلط به ری اکت همواره باید در پی یادگیری مداوم و پی در پی باشند.

ویژگی‌ های اصلی و کلی ری اکت

یک ری اکت معمولاً با ویژگی‌ های و مشخصات کلی زیر شناخته می‌ شود:

مبتنی بر کامپوننت

ری اکت معمولا بر پایه مفهوم کلی کامپوننت ساخته می‌ شود که به این ترتیب با سرعت بالا و به راحتی بتوانید رابط کاربری خودتان را طراحی کنید.

مبتنی بر جاوا اسکریپت

در جاوا اسکریپت نیز ری اکت نوشته شده است تا توسعه دهندگان هیچ گونه نیازی به یاد گرفتن زبان‌ های مختلف برنامه نویسی نداشته باشند.

مبتنی بر virtual DOM

ری اکت از مفهوم کلی virtual DOM نیز بهره می‌ گیرد یعنی به مدد virtual DOM می تواند رابط کاربری خودش را بهینه‌ تر و سریع تر آپدیت و به روز رسانی کند.

اهمیت یادگیری ریکت

ویژگی‌ های خاص و ویژه‌ ای که ریکت دارد، موجب شده است که همواره در مرکز توجه بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار بگیرد، از جمله موارد پر اهمیت جهت استفاده از ریکت موارد زیر هستند:

  • اهمیت ریاکت جهت توسعه وب

با استفاده کردن از ریاک برنامه نویسان و توسعه دهندگان می‌ توانند برنامه‌ های مختلف تحت وب را به آسانی توسعه دهند. ری اکت دارای برخی از ویژگی‌ های یک پارچه سازی شده است که پیش تر با استفاده کردن از جاوا اسکریپت بسیار گمراه کننده و پیچیده بودند، هم چنین پیروی کردن از مفاهیم مبتنی بر کامپوننت این امکان را به توسعه دهندگان می‌ دهد که کدهای خودشان را به صورت مجدد مورد استفاده قرار داده و به برنامه‌ های مختلف و جدید اضافه کنند.

  • اهمیت ری اکت برای تجربه کاربری

ری اکت دارای یک ساختار کامپوننتی می‌ باشد که با استفاده از آن به توسعه دهندگان و برنامه نویسان این امکان را خواهد داد تا بتوانند با عناصر متفاوت در وب سایت‌ ها از جمله لیست‌ ها و فرم‌ ها، ویژگی‌ های مختلف پویا را اضافه کنند. بنابراین این ویژگی‌ ها می‌ توانند برخی از امکانات تعاملی در وب سایت‌ها را افزایش داده و یک تجربه کاربری خوب را برای کاربران پی ریزی کند. پس اگر بخواهید برخی از ویژگی‌ ها مانند به روز رسانی زنده و بارگذاری پویا را در وب سایت‌های خودتان به وجود بیاورید، با بهبود دادن تجربه کاربری در این خصوص می‌ تواند مورد بسیار مناسبی جهت برآورده کردن انتظارات شما باشد.

مزیت‌ ها و معایب ری اکت

اگر در مسیر حرکت از فرانت اند قرار گرفته باشید، احتمالاً قابلیت‌ ها و امکانات‌ های بسیار خوب و وسوسه کننده ری اکت را نیز بارها شنیده‌ اید، در این راستا آشنایی با برخی از معایب و مزیت‌ های آن قطعاً به شما کمک خواهد کرد بیش تر با محبوبیت‌ ها این کتابخانه آشنا شوید:

  • مزایای ری اکت

گزینه‌ های زیر جزو مزیت‌ ها و نقاط مثبت ری اکت محسوب می‌ شوند:

سرعت بالا

ری اکت معمولاً با استفاده کردن از برخی الگوریتم‌ های رایج می تواند با سرعت بالا و قابل توجهی در رندرینگ صفحات وب باشد که این ویژگی بر روی سئوی سایت تاثیر مثبتی اعمال می‌ کند.

سازگاری با انواع فریمورک‌ ها

ری اکت هم چنین کتابخانه‌ های مختلف جاوا اسکریپت سازگاری خوب و بالایی دارد که می‌ تواند به عنوان یک مورد قابل توجه جهت گسترش یافتن استفاده از آن باشد.

افزایش یافتن قابلیت نگه داری و استفاده

ری اکت به وسیله یک مفهوم کلی تجزیه پذیری به صورت کاملاً پیش فرض به وسیله آن ارائه می‌ شود، قابلیت‌ های خوبی جهت نگه داری و استفاده بیش تر برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان فراهم کرده است.

جامعیت

ری اکت یک قابلیت دیگری نیز دارد و آن هم استفاده در قسمت سرورها و کاربرد آن در برنامه‌ های مختلف تلفن همراه به عنوان نوعی کتابخانه جامع برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه‌ های وب سایت محسوب می‌ شود.

معایب ری اکت

ری اکت با وجود داشتن مزیت‌ های خوب و بالا، چند نقص و مشکل رایج نیز دارد که عبارتند از:

برنامه نویسی پیشرفته

ری اکت برای آن دسته از افرادی که تسلط خوبی به برنامه نویسی شیءگرا ندارند، ناملموس و پیچیده خواهد بود، چون یک برنامه نویسی پیشرفت محسوب می‌ شود.

حجم بالای کد

ری اکت جهت پیاده کردن برخی از ایده‌ های بزرگ و پیچیده به کدهای بیشتری نیاز دارد که در این حالت می‌ تواند موجب افزایش یافتن حجم کد شود.

کمبود منابع آموزشی

ری اکت در واقع یک فریمورک نوپا و نوین است، به همین دلیل منابع بسیار کمی جهت یادگیری و آموزش آن در دسترس می‌باشد.

تنظیمات پیکربندی پیچیده

برای پیاده سازی کردن ری اکت نیز قطعاً به تنظیمات و پیکربندی پیچیده‌ای نیاز است که این موضوع امکان دارد برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان تازه کار و مبتدی دشوار باشد.

بازبینی کد سخت

از آنجایی که در ری اکت از جی اس ایکس استفاده می‌شود، به همین دلیل بازبینی کد نیز برای بسیاری از توسعه دهندگان کار دشواری می‌باشد.

نیاز به آپدیت‌های مکرر

توسعه یافتن ری اکت به آپدیت و به روز رسانی‌های مکرر نیاز دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند برای بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان آزار دهنده باشد.

کاربردهای ری اکت

ری اکت دارای ساختار شی گرا می‌باشد و کاربردهایی دارد که به واسطه آنها می‌توان پروژه‌های مختلف را با استفاده از آن پیاده سازی کرد به عنوان مثال:

  • پیاده سازی سیستم‌های مدیریتی محتوا

ری اکت جهت پیاده سازی کردن سیستم‌های مدیریتی محتوا گزینه ایده‌آلی است، یعنی شما می‌توانید با استفاده از ری اکت جهت مدیریت کردن وضعیت سیستم‌ها در کنار یک کتابخانه استفاده کنید

  • پیاده کردن تک صفحات وب

با استفاده از ر ری اکت امکان پیاده سازی صفحات تک وب به صورت حرفه‌ای وجود دارد، یعنی شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کرده و در بین صفحات وبی که به صورت تک صفحه‌ای هستند، جابجا شوید.

  • پیاده سازی قسمت‌های جزئی وب سایت‌ها

ری اکت می‌تواند جهت پیاده سازی کردن قسمت‌های جزئی در داخل وب سایت‌ها مانند فرم، منو و غیره نیز یک گزینه مناسب باشد.

دقت کنید نحوه کار کردن با ری اکت زیاد پیچیده نیست، اما شما در ابتدا باید بتوانید برخی از پکیج‌ های مرتبط با آن را به درستی نصب کنید، پس از آن نیز جهت پیاده سازی کردن اولین کامپوننت‌ ها فایل‌ جی اس ایکس را به وجود آورده و سپس کامپوننت را در داخل این فایل تعریف کنید، در نهایت نیز کامپوننت را در داخل صفحه وب مورد نظر نمایش دهید. برای شروع یادگیری در خصوص ری اکت نیز شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌های آنلاین و یا مستندات رسمی تا مطالعه کتاب‌های مختلف ری اکت، شرکت کردن در جامعه ری اکت، استفاده از ابزارهای مختلف ری اکت و غیره این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *